"Aku Diberi Amanah Maka Aku Wujud."



Menulis boleh membangkitkan semangat juang.
Menulis boleh meragut jiwa hingga menitis airmata.
Menulis boleh menggugat pemerintahan tirani.
Menulis boleh mengawal minda masyarakat.

Maka, menulis adalah kuasa.
Kuasa merubah dunia.

Friday 12 December 2014

Aku, Pejuang Kiri. (2)

20 Tahun Mencari Tuhan: Kehidupan Pertama


Ada memori ini, menghantui fikiran kepala otak aku.

Ia muncul ketika di awal kehidupanku, di mana kelima-lima deria asas aku mula berfungsi, di mana sel-sel otak berhubung (ayat dari iklan susu). Memori ini aku tidak tahu ia wujud dalam mimpi atau tidak. Tapi memori ini jelas dalam kepala otak aku sampai aku injak dewasa.

Memori ini berlatarkan warna merah ros. Macam ruang ditutupi oleh dinding bersumberkan daging yang berurat. Dalam ruang itu ada sosok tubuh seorang lelaki. Memakai lab coat putih. Bukannya jubah putih macam dikhayalkan oleh pentaksub-pentaksub agamawan buyers.

Muka sosok tubuh itu tidak jelas kelihatan. Bayangan mukanya seperti muka aku (aku yang dewasalah. Bukan muka babyface aku). Tapi aku menegaskan itu bukan aku.

Dia memanggil aku dari jauh. Aku mahu pergi kepadanya. Lelaki misteri yang berupaya menarik naluri aku. Aku mahu pergi menyambut panggilannya tetapi aku makin jauh kepadanya. Makin jauh makin jauh sampai lelaki itu hilang dari ruang merah ros. Lagi pelik dia langsung tidak menyatakan apa-apa. Pelik.

Aku tahu apa aku cerita ini mengarut gila. Layak masuk dalam kisah dongeng rakyat. Tapi memori ini sampai sekarang tidak hilang macam mimpi-mimpi lain. Aku makin sakit apakah sebenarnya memori ini.

Aku cuma percaya memori ini adalah fasa pertama pembentukkan pemikiran aku di awal kehidupan aku. Ayat ini cukup aku menamatkan kekusutan melampau aku pasal memori yang menghantui aku ini. Cuma mengkonklusikan misteri memori ‘indah’ ini.

Aku fikir, kalau memori ini sememangnya dari Tuhan, apa Dia mahu tunjukkan sebenarnya? Adakah sosok tubuh itu malaikatNya? Mengajak aku bersama malaikat itu? Apa yang Engkau mahu tunjukkan sebenarnya dari hamba hinaMu ini?

Aku pelik akan petunjukNya. Seperti mencari satu bahagian kepada bahagian lain untuk melengkapkan gambaran kehidupan dunia aku yang sementara ini. Dia membuat kita ini berfikir pasal petunjuk anehNya. Tidak sama seperti Dia memberikan petunjuk kepada kekasihNya.

Walaupun aku merasa pelik akan petunjukNya, tetap aku berfikir itu adalah hint untuk aku mencari Tuhanku, seperti memori pertamaku ini. Bukan saja aku percaya memori ini adalah fasa pertama perkembangan otak aku, malah ia adalah hint pertama dalam mencari rasa, ingin bertuhan.

No comments:

Post a Comment