"Aku Diberi Amanah Maka Aku Wujud."



Menulis boleh membangkitkan semangat juang.
Menulis boleh meragut jiwa hingga menitis airmata.
Menulis boleh menggugat pemerintahan tirani.
Menulis boleh mengawal minda masyarakat.

Maka, menulis adalah kuasa.
Kuasa merubah dunia.

Monday 31 March 2014

~Kronologi Ideologi Tamadun Barat~

Melalui seorang yang pakar sejarah, alhamdulillah dapat input penting dan terbaru mengenai Tamadun Barat yang berkuasa di abad ini. Ada 3 zaman Tamadun Barat ini:

1) The Medieval Age.
    Di mana zaman ini mengalami kemerosotan teruk ekonomi. Golongan diraja menindas rakyat melalui tanah pusaka. Di mana golongan paderi Kristian menguasai segalanya. Kemajuan tamadun rendah & rakyat hanya tahu mematuhi arahan gereja & golongan diraja.

2) The Early Modern Age.
    Zaman ini berlaku permusuhan antara para pengkaji sains dan para gereja. Para pengkaji ini bangkit melalui penemuan2 sains yang bakal menguntungkan tamadun ini akan datang. Sekaligus membawa idea penerokaan sains atau yang digelar 'Science-isme' sebagai fahaman 'mencerahkan' setelah kecewa akan pembawaan Kristian oleh para paderi ketika itu. Dari 'Science-isme' itulah wujudnya ideologi2 yang memisahkan agama dan dunia seperti Sekularisme. Ideologi2 ini disebarkan kepada seluruh dunia sehingga ke Perang Dunia Kedua.

3) The Post Modern Age.
    Zaman ini adalah zaman yang sekarang. Zaman ini wujud akibat daripada kekecewaan dunia akan fahaman2 'Science-isme' ini setelah Perang Dunia Kedua. Disebabkan kekecewaan yang kuat akan agama dan fahaman sains ini, wujud fahaman yang bersikap kebebasan individu terhadap semua perkara, Liberalisme. Fahaman ini adalah fahaman 'pencerahan' yang baru menggantikan 'Science-isme'. Ia makin menular dalam kalangan masyarakat dunia.

Fahaman2 yang 'diciptakan' oleh Tamadun Barat jelas bahawa tamadun ini mengalami kecelaruan dalam mencari 'cahaya' untuk menerangkan kerohanian diri. Ia tidak sama sekali dengan Islam yang sudah semestinya agama monoteisme yang menerangkan dari Allah SWT. Sejak Tamadun Islam berada dalam zaman keemasan, Tamadun Barat berada dalam kemerosotan. Kalau tidak para ulama2 Tamadun Islam mengajar ilmu kepada tamadun ini, jelas Tamadun Barat masih mundur hingga sekarang.

Fahaman2 'pencerahan' ini wajiblah kita hapuskan dalam diri2 mereka yang sebati. Bukan 'menghapuskan' penganut2 ideologi 'pencerahan' ini, sebaliknya 'mencerahkan' mereka balik dengan mengemukakan bahawa Islam itu adalah agama Illahi yang MENERANGKAN.

Waallahu'alam.

No comments:

Post a Comment