"Aku Diberi Amanah Maka Aku Wujud."



Menulis boleh membangkitkan semangat juang.
Menulis boleh meragut jiwa hingga menitis airmata.
Menulis boleh menggugat pemerintahan tirani.
Menulis boleh mengawal minda masyarakat.

Maka, menulis adalah kuasa.
Kuasa merubah dunia.

Wednesday 9 April 2014

~Kemisterian Tamadun Kuno (1)~

Episod 1: Aliran Kronologi Ketamadunan Dunia.


Sebelum saya melanjutkan pengisian-pengisian fakta ini, perlu diingatkan bahawa segala maklumat-maklumat yang diperoleh adalah sahih dan perkhabaran mengenai maklumat sebegini sudah sedia maklum tersebar meluas. Dan juga apa yang saya taipkan hanyalah hipothesis-hipothesis yang akan menggalakkan anda semua untuk mengkaji mendalam lagi.

Izinkan saya menyebarkan maklumat-maklumat penting untuk keilmuan anda semua.

Bismillahirohmanirrahim.

Mengenai peraliran kronologi tentang ketamadunan manusia sedunia. Ada dua aliran kronologi ketamadunan ini yang saya tetapkan sepanjang pengkajian berlaku, iaitu:

1) Mengikut ahli-ahli evolusionis.
2) Mengikut Al-Quran.

Sekarang menjurus aliran pertama, kronologi ketamadunan mengikut ahli-ahli evolusionis.

Pernah belajar subjek Sejarah di waktu sekolah menengah? Saya kira anda semua masih waras lagi untuk mengingati pembelajaran Sejarah di persekolahan anda. Dalam pembeajaran Sejarah, kita secara tak langsung 'ditanam' kefahaman mengenai aliran kronologi ketamadunan yang telah ditetapkan. Ingat lagi info mengenai zaman-zaman prasejarah? Paleolitik, Mesolitik, Neolitik dan Logam?


Alhamdulillah. Tahniah anda masih ingat lagi info yang termaktub dalam pembelajaran Sejarah ini. Dari Zaman Paleolotik yang mana manusia ketika itu hidup secara primitif hinggalah ke Zaman Logam di mana manusia ketika itu mahir membuat tembikar dan mencipta peralatan logam. Ya! Inilah info-info yang lama 'melekat' dalam otak kita ketika memikirkan tentang asal usul tamadun kuno dunia.

Tahukah anda? (Saya tahu anda semua tahu cerita sebenar di belakang tabir aliran ini namun saya me'refresh'kan lagi ingatan anda mengenai aliran ini) Sebenarnya aliran kronologi ini adalah aliran yang disepakat oleh ahli-ahli arkeologi dunia yang mempunyai fahaman 'evolusion'isme. Sebab mereka bersepakat bahawa aliran ini adalah betul untuk dipelajari kerana secara diam-diam mereka ini mahu mengekalkan lagi ajaran Darwinisme agar ajaran ini tidak tenggelam sepenuhnya. Mengekalkan kefahaman yang manusia juga mampu berevousi. Aliran ini seolah-olah mengesahkan lagi kefahaman Darwin akan idea evolusinya mengenai manusia. Dengan membuktikan perjumpaan-perjumpaan artifak kuno di gua saja aliran ini dikekalkan untuk 'santapan' para pengkaji sejarah.


Inilah gambaran yang 'dicipta' oleh ahli-ahli arkeologi berfahaman 'evolusion'isme hanya membuktikan artifak yang ditemui dalam gua saja.

Teruskan ke aliran kedua, kronologi ketamadunan mengikut Al-Quran.
Aliran ini hanya para pengamal, pengkaji Al-Quran dan segelintir pengkaji sejarah saja tahu aliran ini. Dalam Al-Quran ini, ia mempamerkan ketamadunan mengikut zaman di mana para Nabi muncul. Dari Zaman Nabi Adam AS hinggalah ke Zaman Nabi Muhammad SAW. Bagi saya aliran kedua ini berbeza sekali dengan aliran pertama kerana zaman prasejarah yang dibayangi oleh para ahli evolusionis sangatlah berbeza akan kehidupan tamadun di zaman ketika para nabi muncul.

Contohnya zaman Nabi Adam AS. Ketika permasalahan jodoh dalam kalangan Habil & Qabil, Nabi Adam AS mengusulkan permasalahan ini kepada Allah SWT. Cara penyelesaiannya adalah kedua-dua puteranya harus memberikan korban berbentuk hasil tanaman dan ternakan kepada Allah SWT unutk dipilih. Jika korban tersebut diterima Allah, maka dia berhak memilih jodohnya. Maka apakah bapa Habil & Qabil juga petani? Benarkah manusia pertama dunia ini bukannya primitif malah tahu akan ilmu pertanian?

Contoh kedua, Zaman Nabi Nuh AS. Selama 950 tahun Nabi Nuh AS berdakwa kepada kaumnya namun hanya beberapa orang saja mengikuti Nabi Nuh. Nabi Nuh kemudian mengadu kepada Allah akan kekecewaannya terhadap kaumnya. Dan doa baginda dikabulkan Allah SWT dan mereka itu akan dikenakan hukuman mati tenggelam. Setelah Nabi Nuh menerima perintah Allah untuk membina bahtera segeralah Nabi mengumpul para pengikutnya untuk menyiapkan bahtera tersebut dengan menggunakan perkakas seperti kayu, paku dan sebagainya. Setelah bahtera siap dibina, Nabi telah menerima wahyu Allah untuk mengumpulkan para pengikutnya, pelbagai haiwan dan tumbuhan di dalam bahtera tersebut. Persoalannya, Nabi Nuh mempunyai ilmu pertukangan ketika di zamannya. Apakah Nabi Nuh juga dianggap ‘primitif’ jika ilmu pertukangan dia mahir yang mana ilmunya ini tiada dalam silibus zaman prasejarah?



Bahtera Nuh yang ditemui di Gunung Ararat, Turki Timur.

Dua contoh ini sajalah yang membuktikan bahawa aliran kronologi ketamadunan berlandaskan Al-Quran ini mampu menyaingi aliran kronologi ketamadunan berlandaskan kefahaman para evolusionis.

Para evolusionis bingung akan fakta-fakta yang terdapat dalam Al-Quran mengenai kehebatan-kehebatan tamadun di zama setiap para nabi. Fakta sebegini bagi mereka mampu menguburkan aliran kronologi ketamadunan mereka yang mempunyai unsur Darwinisme. Bertambah bingung apabila teknologi-teknologi di zaman kuno seolah-olah 'lari' dari ciri-ciri teknologi dalam zaman prasejarah. Untuk menutup kebingungan mereka akan 'kepelikan teknologi' ini, demi mengekalkan aliran kronologi ketamadunan mereka, mereka gelarkan teknologi yang 'lari' dari zamannya adalah OOPART.

Apakah teknologi-teknologi tamadun kuno yang kononnya 'lari' dari zamannya?
Apakah OOPART?

Tamat Episod 1.

No comments:

Post a Comment