"Aku Diberi Amanah Maka Aku Wujud."



Menulis boleh membangkitkan semangat juang.
Menulis boleh meragut jiwa hingga menitis airmata.
Menulis boleh menggugat pemerintahan tirani.
Menulis boleh mengawal minda masyarakat.

Maka, menulis adalah kuasa.
Kuasa merubah dunia.

Friday 11 April 2014

~Kemisterian Tamadun Kuno (2)~

Episod 2: OOPART atau Zaman Megalitik?


Bismillahirohmanirrahim.

Post lepas saya tinggalkan 2 persoalan yang diciptakan oleh ahli-ahli evolusionis yang bertanggungjawab mencipta aliran kronologi ketamadunan yang penuh khayalan itu. Sila rujuk Episod 1.

Kita lanjutkan soalan pertam dahulu.
Apakah itu OOPART?


OOPART, "Out-of-place Artifact", adalah istilah yang dikemukakan para ahli-ahli evolusionis/arkeologi bagi melabel mana-mana artifak yang kononnya 'lari' dari zamannya, bermaksud artifak dari sesuatu tamadun yang ciri-cirinya tiada dalam ciri-ciri zaman prasejarah.

Senarai-senarai artifak yang dilabel sebagai OOPART.

1) Hieroglif Mesir Kuno yang mempamerkan ukiran seolah-olah lampu mentol gergasi.



2) Hieroglif Mesir Kuno yang mempamerkan ukiran berupa kapal selam, kapal pelampung & helikopter.


3) Bateri kuno ditemui di Baghdad, berusia 2000 tahun lalu.


4) Tengkorak kristal milik Tamadun Maya.


5) Jambatan Adam yang menghubungkan Selatan India dan Sri Lanka. Berusia 2 juta tahun lalu.



6) Baji Aluminium berusia 11,000 tahun lalu.


7) Bongkah-bongkah batu sfera bersaiz gergasi yang ditemui di Coata Rica.


8) Mesin Antikythera, sejenis teknologi komputer berumur ratusan tahun sebelum Zaman Nabi Isa AS.


9) Patung kepala di Pulau Easter.


10) Penemuan bangunan ziggurat ( piramid bersegi empat) ditemui berhampiran Okinawa, Jepun. Berusia 8000 SM.


Inilah 10 senarai artifak yang dilabel OOPART. Sebenarnya banyak lagi artifak yang perlu disenaraikan namun 10 artifak ini bagi saya adalah yang femes dalam kalangan ahli-ahli arkeologi dunia. Mau tahu kisah di sebalik artifak-artifak ini, sumber ada di internet. Jika anda seorang yang bencikan info-info di internet, cari dan beli buku mengenai artifak-artifak berstatus OOPART ini. Kiranya banyak buku-buku berkisahkan artifak sebegini.

Jika anda berfikiran aliran 'zaman prasejarah', tetap anda gelarkan artifak-artifak sebegini adalah artifak yang 'lari' dari zamannya. Namun ketahuilah, jika anda mengkaji Al-Quran secara mendalam, anda akan menjumpai firman dariNya yang berbunyi,


Mahfumnya:
"Dan orang yang hidup sebelum mereka sekarang ini pernah mendustakan Kami, padahal mereka yang ada sekarang ini belum sampai pada sepersepuluh (1/10) yang pernah Kami berikan kepada mereka dahulu kala." Saba': 45. 

Bila ahli-ahli arkeologi yang mengkaji berlandaskan Al-Quran ini, berserta bukti dari firman Allah SWT ini, mereka memutuskan bahawa tamadun-tamadun terdahulu sememangnya teramat canggih peradabannya daripada peradaban di zaman sekarang ini. Jika diteliti artifak-artifak OOPART ini, kita mendapat petunjuk bahawa artifak-artifak ini adalah bukti bagi kegemilangan sebuah tamadun. Tamadun yang mencapai zaman kegemilangan dari seluruh aspek dan mempunyai kecanggihan peradaban tersendiri adalah tamadun yang melalui Zaman Megalitik. Zaman Megalitik inilah zaman kegemilangan bagi tamadun yang berjaya. 

Zaman Megalitik ini sebenarnya tiada dalam aliran kronologi zaman prasejarah yang dicipta para evolusionis. Dan mereka tetap menggelarkan artifak-artifak yang pelik di mata mereka sebagai OOPART bagi mengekalkan tradisi Darwinisma dalam aliran kronologi ketamadunan mereka.

Alhamdulillah sekarang kita telah jelas akan pemikiran sebenar ahli-ahli arkeologi dalam mengetahui aliran kronologi ketamadunan dunia ini.

Sekarang kita kaji sejarah ketamadunan lebih mendalam lagi. Mengenai peradaban tamadun itu sendiri. Melalui Surah Saba' ayat 45 kita sedia maklum bahawa tamadun-tamadun terdahulu mempunyai kecanggihan yang melebihi kecanggihan tamadun dunia sekarang ini. Walau bagaimanapun, tamadun-tamadun yang disenaraikan dalam Al-Quran hanyalah:

1) Kaum Nabi Nuh AS.
2) Kaum Ad. 
3) Kaum Nabi Saleh AS, Tsamud.
4) Kaum Nabi Luth AS.
5) Kaum Nabi Syuaib, Madyan.
6) Ashab Al-Sabt
7) Bani Israil.
8) Kaum Saba'.
9) Kaum Firaun (Tamadun Mesir Kuno).

Tamadun-tamadun yang disebut dalam Al-Quran majoriti dikurniakan Allah SWT pelbagai kenikmatan (kecanggihan peradaban) agar tamadun-tamadun ini tetap teguh beribadah kepada Allah SWT. Namun atas keingkaran mereka, tamadun-tamadun ini hancur olehNya sekaligus kenikmatan-kenikmatan mereka perolehi.

Masalahnya bagaimana dengan tamadun-tamadun lain yang berjaya juga dari segi kecanggihannya? Adakah mereka tersenarai sebagai tamadun yang pernah diberi kurniaan dariNya dan hancur musnah juga hasil dari keingkaran tamadun kepada Allah?

Dia boleh saja senaraikan tamadun-tamadun yang pernah melalui zaman kegemilangan, tapi INGAT. Al-Quran adalah sumber panduan bagi umat Nabi Muhammad SAW, bukannya kitab sejarah dunia. Kaum-kaum yang Dia senaraikan hanya sebagai peringatan kepada para hambaNya agar kekal beribadah terus kepadaNya.

Sepanjang kajian, saya menemui fakta bahawa ada segelintir tamadun-tamadun dunia mengakui kegemilangan yang tamadun itu kecapi bukannya kurniaan dari Allah SWT, namun kurniaan yang diperolehi adalah dari PARA DEWA yang mereka sanjungi. Tamadun-tamadun yang perolehi kenikmatan dari makhluk selain Allah, saya gelaran sebagai tamadun penyembah SYAITAN/DAJJAL. Ini fakta saya temui dalam buku Membongkar Misteri Dajjal, karya Muhammad Nurani Maarif.

Jadi, ada dua ketamadunan yang saya sendiri senaraikan, iaitu:

1) Tamadun kurniaan Allah SWT.
2) Tamadun penyembah Syaitan/Dajjal.

Nak tahu perbezaannya?

Tamat Episod 2.

No comments:

Post a Comment